Japonya-Türkiye Diplomatik İlişkilerinin Kuruluşunun 100. Yıldönümü Anma Töreni: MARMARAY'ın hatıra sarma tren vagonlarının açılışı

2024.10.01

 2024 yılında Japonya ve Türkiye diplomatik ilişkilerin kurulmasının 100. yıldönümünü kutlanıyor. İki ülke arasındaki uzun işbirliği tarihinde, İstanbul Boğazı Demiryolu Tüp Geçişi Projesi (yaygın olarak "Marmaray" olarak bilinmektedir) Japonya ve Türkiye arasındaki temsili bir dostluk projesi olarak bilinmektedir.

 Marmaray Metrosu'nda 100. yıl anısına sarma tren vagonları işletmeye açılmış ve 29 Eylül 2024 tarihinde bir anma töreni düzenlenmiştir. Törene Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Sayın İşkurt, Japonya Kara, Altyapı, Ulaştırma ve Turizm Bakan Yardımcısı Sayın Amakawa, AYGM Genel Müdürü Sayın Dr. Eyigün, Japonya'nın Türkiye Büyükelçisi Sayın Katsumata, Orta Asya Genel Müdürü Sayın Toyama ve JICA Ofisi Başkanı Watanabe'nin yanı sıra Taisei Corporation, Oriental Consultants Global Co, Ltd. ve Yüksel Proje A.Ş. gibi Marmaray'ın inşasında yer alan birçok firmanın temsilcileri katıldı. Japonya ve Türkiye arasında diplomatik ilişkilerin kurulmasının 100. yıldönümü anısına hazırlanan tren vagonları da halka tanıtıldı.

 Asya ve Avrupa kıtalarını birleştiren İstanbul şehrinde yaşayanlar önceden iki kıta arasında köprü ya da tekne ile seyahat etmek zorundaydı. Bu durum kronik trafik sıkışıklığına ve yüksek gaz emisyonlarına neden oluyordu. Daha da artan trafik talebini karşılamak için İstanbul Boğazı boyunca Marmaray inşa edildi. Japonya Hükümeti 1999 yılından bu yana proje için ODA kredileri sağlamış ve Taisei Corporation ise Türk şirketi ile işbirliği içinde deniz tabanı üzerinde bir tünel inşa etmiştir. Deniz tabanının en derin noktasında, deniz seviyesinden yaklaşık 60 metre yükseklikte bir tünelin inşası, çeşitli zorluklara rağmen başarılı olmuştur. Asya ve Avrupa kıtaları nihayet bir metro ile birbirine bağlanmıştır.

 Asya ve Avrupa kıtalarını deniz altından tünelle birbirine bağlama fikrinin ilk kez 1860 yılında Osmanlı Sultanı I. Abdülmecid tarafından ortaya atıldığı söylenmektedir. Marmaray'ın başarısı, Türkiye'nin 150 yıllık hayalinin, Türkiye ve Japonya arasındaki işbirliği sayesinde gerçekleşmesidir. İnşaat sırasında, böylesine köklü bir tarihe sahip olan İstanbul'a özgü zorluklar yaşandı. Örneğin, çeşitli tarihi kalıntıların ve eserlerin kazılması nedeniyle inşaat gecikti. Tüm zorluklara rağmen Marmaray nihayet Türkiye Cumhuriyeti'nin 90. kuruluş yıldönümü olan 2013 yılında faaliyete geçti. Şimdi Marmaray insanların günlük yaşamlarına katkıda bulunuyor.

 Tören boyunca katılımcılar Türkiye Hükümeti, müteahhitler, arkeoloji uzmanları, Taisei Corporation, Oriental Consultants Global, Avrasya Consulting ve yerel halk da dahil olmak üzere projede yer alan herkese teşekkürlerini ifade ettiler.

 Ayrıca aynı gün gece yarısı Marmaray'ın sualtı tünelinin ortasına yerleştirilen bir hatıra plaketi de tanıtıldı. Plaket, 2013 yılındaki açılış sırasında dönemin Başbakanı Sayın Erdoğan ve Japonya eski Başbakanı Sayın Abe tarafından yerleştirilmişti.

 Marmaray'da geriye kalan tek inşaat, bir zamanlar Berlin-Bağdat demiryolunun başlangıç noktası olarak hizmet veren tarihi Haydarpaşa tren istasyonunun etrafındaki alanın inşasıdır. İnşaat, Oriental Consultants Global Co. Ltd. işbirliği ile son aşamaya gelmiştir.

 Törende JICA Orta Doğu ve Avrupa Departmanı Genel Direktörü Toyama, Marmaray'ı “Japonya Hükümeti ve JICA tarafından Türkiye Cumhuriyeti'ne refahı artırmaya yönelik hayranlık ve güveninin bir sembolüdür” olarak tanımladı.

 Uzun yıllardır dost olan Japonya ve Türkiye arasındaki ortaklığın önümüzdeki 100 yıl içinde Marmaray aracılığıyla daha da derinleşmesini ve güçlenmesini umuyoruz.

  • X (Twitter)
  • linkedIn