jica 独立行政法人 国際協力機構 jica 独立行政法人 国際協力機構

世界を知る初めの一歩! ~JICA研修員21名たちとの異文化交流~

2024.07.22

 整理・整頓・清掃・清潔・しつけの各ステップの頭文字をとって名付けられた「5S」。私たち日本人にとっては、小学生の時から教えられてきたことであり、習慣化されているのではないでしょうか。では、研修員の方々の国ではどうでしょう。
 今回は、日本の小学校での5S活動の状況を知り、また、日本の子供たちに世界の国のことを知ってもらおうと、課題別研修「カイゼンを通じた保健医療サービスの質向上」」コースに参加中の21名の医療関係者が、世田谷区立赤堤小学校の土曜授業にお邪魔させていただきました!

学校現場で行われているカイゼン活動に終始感動!

 1時間目に到着した研修員はまず、2年生担任の小竹森先生から、学校現場で行われている整理整頓の活動についてお話を伺いました。児童たちの整頓されている机の中の写真や掃除当番の仕組みを伺い、驚いた様子の研修員。その後、養護教諭の高橋先生から学校で行われる保健教育や健康診断、保健室の役割についてお話を伺いました。校内見学の際には、廊下を歩く研修員たちに「Hello!!」と元気よく挨拶をしてくれた児童たちと共に、楽しそうに会話をする様子が伺えました。

学校における整理整頓について by小竹森先生

学校における保健室の役割について by高橋先生

日本の昔遊びを初体験!各教室にて自国の発表も!

 休み時間には、児童たちとけん玉、あやとり、コマなどの日本の昔遊びを体験しました。研修員とけん玉をしていた児童からは、「膝を使うと上手くできるよ!」といったアドバイスも。研修員も初めて体験した日本の昔遊びを大変楽しんでいる様子でした。
 その後、研修員たちは1・2年生の各教室に分かれて自国の紹介を行いました。国の位置や国旗、伝統料理や世界遺産など写真を用いて紹介しました。後の質問タイムでは、先生が質問したい人いますかと問いかけると、児童たちから「はいはい!!」と多くの手が挙がりました。ある1年生の児童からは、研修員の国に行ってみたいといった声もあがっていました。

生徒と一緒にあやとりを体験する研修員

けん玉を体験する研修員

世界について考える1つのきっかけに

 今回のプログラムに参加した研修員からは大変学びになったとの声が多くあがりました。
<一部紹介>
「今回の学校訪問は大変良い機会となりました。日本の子どもたちはとてもフレンドリーで、学校における整理整頓の活動にも大変驚きました。」(エチオピア研修員)
「自国と日本における教育方法の違いについて知ることができました。自国に戻ったら、私の子どもにも色々教えてあげたいと思います。」(ウガンダ研修員)

 今回の交流を通して、世界各国から来た研修員の皆さん、また子どもたち双方にとって大きな学びとなったようです。「生まれた国は違うけれど、同じ人間」これからのボーダレスな未来を築き上げていく子どもたちにとって、世界を少しでも知るきっかけになってくれたのなら幸いです。

 今回の訪問を受け入れてくださった世田谷区立赤堤小学校の皆様、ありがとうございました!

世田谷区立赤堤小学校小宮校長先生、小竹森先生と

報告者:JICA東京 人間開発・計画調整課 本郷健人

First Step to Know the World! ~Cross-cultural exchange with 21 JICA participants~

5S is named after the initial letters of each step: 5S is the principles of work environment improvement derived from the Japanese words Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, and Shitsuke, which can be described Sort, Set Shine, Standardize, and Sustain respectively in English. For us Japanese, it has been taught since elementary school and has probably become a habit. So, how about in another countries?
21 medical professionals participating in the training course“Quality Improvement of Health Services through Kaizen” visited at Akatsutsutsumi Elementary School in Setagaya, Tokyo!

Impressed by the KAIZEN Activities taking places at the school

The participants first heard from 2nd grade homeroom teacher Kotakemori about the tidying up activities taking place at the school. The participants were surprised to see pictures of children's neat and tidy desks and the system of cleaning duty. After that, Takahashi sensei, a school nurse teacher, presented about health education and health checkups conducted at the school, and the role of the infirmary. During the school tour, the participants were greeted with students, some of the students were saying “Hello!” to the participants and they seemed to enjoy the conversation with the students.

Presentation of 5S Activities in Japanese school education by teacher Kotakemori

Presentation of 5S Activities in the nurse’s office by teacher Takahashi

First experience of Japanese traditional games and presentation from participants in the classroom!

During break time, the participants played traditional Japanese games such as Kendama, Ayatori, and Koma with the students. One of the students who played Kendama with the participant advised, “You can do it better if you use your knees! The participants seemed to enjoy playing Japanese traditional games for the first time with students.
After that, the participants were divided into 1st and 2nd grade classrooms to give a presentation about their own country. They introduced their country's location, flag, traditional cuisine, world heritage sites, etc., by using photos. During the question time, the teacher asked if anyone wanted to ask questions, and many hands went up! One 1st-grade student said “I would like to visit the participant's country!”

Playing Ayatori with students

The participants were playing Kendama

This can be a great opportunity to think about the world

Many of the participants who participated in this program said they learned a lot from the school and students.
<some of the comments are as follows>
●This school visit was a great opportunity for me. The Japanese children were very friendly and I was very surprised at the tidiness activities in the school. (Ethiopia)
●I was able to learn about the differences in educational methods between my country and Japan. I would like to teach my children about this experience when I return to my country. (Uganda)

It seems that both participants and students gained significant experience from this program. We hope that students, who will be building a borderless future, were able to learn about the world.

We would like to express our gratitude to Setagaya Akatsutsutsumi Elementary School for hosting our visit!

The picture with Principal of the school Mr. Komiya and Kotakemori sensei

Human Development and Operational Coordination Division, JICA Tokyo
HONGO Kento

\SNSでシェア!/

  • X (Twitter)
  • linkedIn
一覧ページへ