終了プロジェクト
本研究では、JICA事業のインパクトについて、計量経済学の手法を活用し実証データを用いて分析することによって、具体的に検証し、説明することを目的としています。分析の過程では、プロジェクトがもたらした効果の測定・推計に加え、インパクトの発現においてどのようなファクターが重要な役割を担ったのかを明らかにする手法についても研究を行いました。本研究の当初の対象案件として、実施中のプロジェクト(教育及び保健分野から数件)を想定しており、これらのプロジェクトの進行に合わせて研究を進め、成果は事業実施にフィードバックしていくことを目指しました。
研究成果(出版物)
- ワーキングペーパーEnlightening Communities and Parents for Improving Student Learning Evidence from Randomized Experiment in Niger
- ワーキングペーパーDoes a Rural Road Improvement Project Contribute to Inclusive Growth? – A Case Study from Bangladesh
- ワーキングペーパーElection, Implementation, and Social Capital in School-Based Management: Evidence from a Randomized Field Experiment on the COGES Project in Burkina Faso
- ワーキングペーパーCan School-Based Management Generate Community-Wide Impacts in Less Developed Countries? Evidence from Randomized Experiments in Burkina Faso
- ワーキングペーパーHow Can Community Participation Improve Educational Outcomes? Experimental Evidence from a School-Based Management Project in Burkina Faso
- ワーキングペーパーImpact of a shade coffee certification program on forest conservation: A case study from a wild coffee forest in Ethiopia
- ワーキングペーパーDo Community-Managed Schools Facilitate Social CapitalAccumulation? Evidence from the COGES Project in Burkina-Faso
- ワーキングペーパーImpact of Community Management on Forest Protection: Evidence from an Aid-Funded Project in Ethiopia
- ワーキングペーパーImpact of Farmer Field Schools on Agricultural Income and Skills: Evidence from an Aid-Funded Project in Rural Ethiopia
- その他論文等The impact of a shade coffee certification program on forest conservation using remote sensing and household data