終了プロジェクト
JICA事業の体系的なインパクト分析の手法開発本研究では、JICA事業のインパクトについて、計量経済学の手法を活用し実証データを用いて分析することによって、具体的に検証し、説明することを目的としています。分析の過程では、プロジェクトがもたらした効果の測定・推計に加え、インパクトの発現においてどのようなファクターが重要な役割を担ったのかを明らかにする手法についても研究を行いました。本研究の当初の対象案件として、実施中のプロジェクト(教育及び保健分野から数件)を想定しており、これらのプロジェクトの進行に合わせて研究を進め、成果は事業実施にフィードバックしていくことを目指しました。
- 研究領域
- 開発協力戦略
- 研究期間
- 2009年06月01日 から 2014年03月31日
- 主査
- 澤田 康幸
- JICA緒方研究所所属の研究者
- 小田島 健、 小塚 英治
研究成果(出版物)
-
Democratic Institutions and Social Capital: Experimental Evidence on School-Based Management From a Developing Country
-
No.166 Enlightening Communities and Parents for Improving Student Learning Evidence from Randomized Experiment in Niger
-
No.138 Does a Rural Road Improvement Project Contribute to Inclusive Growth? – A Case Study from Bangladesh
-
No.120 Election, Implementation, and Social Capital in School-Based Management: Evidence from a Randomized Field Experiment on the COGES Project in Burkina Faso
-
No.115 Can School-Based Management Generate Community-Wide Impacts in Less Developed Countries? Evidence from Randomized Experiments in Burkina Faso
-
No.112 How Can Community Participation Improve Educational Outcomes? Experimental Evidence from a School-Based Management Project in Burkina Faso
-
The impact of a shade coffee certification program on forest conservation using remote sensing and household data
-
No.55 Impact of a shade coffee certification program on forest conservation: A case study from a wild coffee forest in Ethiopia
-
No.42 Do Community-Managed Schools Facilitate Social CapitalAccumulation? Evidence from the COGES Project in Burkina-Faso
-
No.31 Impact of Community Management on Forest Protection: Evidence from an Aid-Funded Project in Ethiopia
-
No.30 Impact of Farmer Field Schools on Agricultural Income and Skills: Evidence from an Aid-Funded Project in Rural Ethiopia
scroll